Dişlerimizi firçalıyoruzzz…

P1080149Ağız hijyeninin ne kadar önemli olduğunu hepimiz biliyoruz. Maalesef bir çok serebral palsili çocuğun dişlerini temizlemek hiç de kolay olmuyor. Bu çocukların çoğu dillerini kullanmakta zorlandıkları için ağız içinde kenarda köşede kalan gıda artıklarını dilleriyle toplayamıyorlar. Kuru yemiş yedikten sonra Hüseyin Can’ın ağzında ne kadar çok artık kaldığı sanırım net olark görülüyor… Bir de Hüseyin Can’da olduğu gibi tükürüklerini akıtıyorlarsa çocukların ağızlarında bakterilerin üremesine elverişli bir ortam oluşuyor.

Sanırım 5-6 yaşlarına kadar hiç fırçalayamadım Hüseyin Can’ın dişlerini, ağzına fırçayı soktuğum gibi öğürmeye başlıyordu. Sonrasında da uzun süre macunsuz fırçalamak zorunda kaldım çünkü tüküremiyordu ağzına verdiğim suyu da yutuyordu… Bazen de itiraz ediyordu, fırçalatmak istemiyordu… Dil döküyorduk bey efendiye… “ağzında kalan yemeklerle bakteriler karınlarını doyuruyorlar sonra güçlenip dişlerine saldırıyorlar… bakteriler ufacık böcekler, sen ağzında böcek olmasını istemezsin dimi…? büyüğünce abinler gibi güzel ve güçlü dişlerin olsun istemiyor musun…?” ikna çalışmalarım bazen işe yarıyor bazense yaramıyordu…

Geçen sene İstanbul’da yaşayan arkadaşım Burçin’i ziyarete gitmiştik. Kayra isminde onunda çok özel bir çocuğu var. Burçin’in Kayra’nın dişlerini nasıl fırçaladığını görünce bunu ben de denemeliyim dedim. O günden beri bu teknikle dişlerini fırçalıyorum Hüseyin Can’ın. Teknik aynı olsa da suya farklı malzemeler katıyorum ben…

İşte formülümüz…

P1080161gerekli malzemeler:
– su bardağı
– su
– çay kaşığının uzuyla karbonat (dişleri güçlendiriyor)
– çay kaşığının ucuyla tuz (diş etlerini sıkılaştırıyor)
– 1 tatlı kaşığı tercihen doğal elma sirkesi (bakterileri yok ediyor ve ağız kokusunu önlüyor)
– diş fırçası
– 1 adet Hüseyin Can :D

Önce bardağa karbonat ve tuzu koyuyorum, üzerine bardağın yarısına kadar gelecek şekilde ılık su döküyorum ve sirkeyi de ekledikten sonra karıştırıyorum. Karbonattan dolayı köpürmeye başlıyor su “bu senin dişlerin için iksir” diyorum Hüseyin Can’a… çok hoşuna gidiyor :)

P1080194Hüseyin Can’ı yatırarak fırçalıyorum dişlerini. Hem o çok rahat ediyor bu şekilde hem de ben ağzının her yerini daha net görüyorum. Suyu yutsa bile kullandığım malzemelerin hiç biri sağlığa zararlı değil. Sadece dişleri değil yanak, damak ve dudakların iç kısımlarını da mutlaka fırçalıyorum. Bardaktaki suda ne kadar çok kalıntıların biriktiğinde görünce ilk defasında ne kadar şaşırmıştım… Bu da aslında bu şekilde diş fırçalamanın ne kadar doğru olduğunu kanıtı bence :)

P1080171Ben pilli diş fırçası kullanıyorum çocuklar için olanından. İsteyen normal diş fırçası da kullanabilir. Eğer çocukta herhangi bir sebepten dolayı fırça kullanılamıyorsa bir çubuğa veya parmağınıza gazlı bezi dolayıp aynı şekilde hazırlanmış suyun içine bandırıp da ağız içini temizleyebilirsiniz… Bu şekilde sadece engelli çocukların değil yatalak hastaların da ağız temizliği yapılabilir…

Eskiden dış macunları olmadığı için ya da belki herkes alamadığı içindir, insanlar dişlerini karbonat ve tuzla fırçalarlarmış. Biz büyükler bile evde hala arada bu şekilde yapıyoruz, hem dişler daha beyaz oluyor hem de hoş bir his kalıyor ağızda…

Ağızda yara ya da aft oluşmuşsa da sulandırılmış sirkeyle bir kaç kez gargara yapmak iyi geliyor… Bunları ben küçükken büyüklerimizden duymuştum… nasılsa aklımda kalmış. Bu bilgiler şimdi çok işimize yarıyor :)

Her türlü yorumlarınızı bekliyorum...

