Ciddi sorunlarımızdan biri: İlaç kullanımına bağlı diş eti büyümesi (diş eti hiperplazisi)

ilaca-bağlı-diş-eti-büyümesi-300x300Hüseyin Can’ın diş etlerinde sorun olduğunu sanırım o 3-4 yaşlarındayken fark etmiştim, diş etleri kabarık duruyordu. Enfeksiyon olabileceğini düşünerek diş doktoruna götürmüştüm. Diş doktoru da Hüseyin Can’da çiğneme olmadığı için bu problemi yaşadığımızı söylemişti. Sonuçta bunu söyleyen diş doktoru olduğu için ben de bu cevabı doğru kabul etmiştim o zaman için… maalesef diyorum şimdi. Bu sorun doğrudan diş doktorunun alanına girmediği için bizi mutlaka bir periodontoloğa (diş eti hastalıkları uzmanı) yönlendirmesi gerekirdi… diye düşünüyorum şimdi. Sonuçta o zamanlar bilgiye ulaşmak bugünkü kadar kolay değildi ve ben diş etiyle ilgili sorunları diş doktorunun değil de periodontoloğun tedavi ettiğini bilmiyordum.

Bu sorun zamanla ciddi boyutlar almaya başladı, yavrumun bir çok dişi diş etlerinin içinde kaldı. Gözüken dişlerde de diş taşları oluştu çünkü kabaran diş etlerinden dolayı diş fırçası her yere ulaşamıyordu. Şu anda Hüseyin Can’ın arka dişlerinin olduğu bölgedeki diş etleri dişlerinden daha yüksek, yemek yerken diş etlerini de çiğniyor. Dişlerini fırçalamak da iyice zorlaştı ve her defasında kanıyor.

O ilk diş doktoru ziyaretimizden sonra bu sorunu başka sp’li çocuklarda da görünce acaba kullandığımız ilaçların yan etkisi olabilir mi diye de aklımdan geçmişti. Nöroloji doktoruna sorduğumda buna anti epileptik ilaçların sebep olduğunu doğruladı ama maalesef çözümünün olmadığını da söyledi. Belki zamanla bir tedavisi bulunur diye ilerleyen senelerde diş doktoru kontrollerimizde bu sorunu hep dile getirdim ama maalesef yanıt hep olumsuzdu… ta ki ben internette tesadüfen bu konuyla ilgili bir yazıya denk gelene kadar.

Aslında google de defalarca araştırmıştım bu konuyu ama yanlış terimleri (damak kabarması) arattığım için cevap bulamamıştım. Diş eti büyümesi diye sorunca karşıma bir kaç yazı ve makale çıktı. Daha önce hem diş doktorların hem de nöroloji doktorların tedavisi yok dedikleri bu sorun için cerrahi çözümler olduğunu öğrendim. Diş eti büyümesine sebep olan ilaçları değiştirmek mümkün olmadığı durumlarda fazla diş etleri lazerle kesiliyormuş ama bu kesin bir çözüm olmayabiliyormuş, tekrarlama riski yüksekmiş. Yine de bu tedaviyi uygulatabilirsem en azından bir kaç sene için Hüseyin Can daha sağlıklı diş etlerine kavuşacaktır.

Diş eti büyümesine sebep olan anti epileptik ilaçların etken maddelere:

  • Feniotin
  • Valproik Asit
  • Fenobarbiton
  • Vigabatrin

Diş eti büyümesinde etkili olan başka ilaç ve faktörler de varmış ama bizi onlar ilgilendirmediği için, bahsetme gereği duymadım. Bu konu hakkında daha fazla bilgi istiyorsanız… bi zahmet google amcaya sorun :)

4 Yanıt to “Ciddi sorunlarımızdan biri: İlaç kullanımına bağlı diş eti büyümesi (diş eti hiperplazisi)”

  1. elfelf Says:

    diş hekimliği fakültesi öğrenciyim.diş eti büyümeleri konusunu araştırken yazınıza denk geldim.hastalar kadar hekimlerinde bilinçli olması gerekiyor gerçekten.sizi yönlendirmesi gerekirdi.allah şifa versin

    • Özlem Yıldırım Şeker Says:

      Yorumunuz için çok teşekkür ederim. Bu konuyla ilgili sıkıntımız maalesef hala devam ediyor ve genel sağlık durumundan dolayı diş eti tedavisi yapacak uzman bulamıyoruz. Bunu hocalarınızla paylaşıp, bize hangi yolu izlememiz gerektiği konusunda yardımınız dokunur mu acaba?

  2. Tuğba Kılıç Says:

    Ben de sodyum valproat’ın yan etkileriyle ve etkileşime girenleriyle uğraşıyorum 2 gündür.. Bir yerden yaparken başka yerden yıkmak ve bu ‘yapım’ ile ‘yıkım’ arasında seçim yapmak zorunda kalıp ‘yıkım’ı seçmek çok zor.. Daha doğrusu ‘yıkım’ı seçip daha az hasarın yolunu aramak..

    • Özlem Yıldırım Şeker Says:

      Geçmiş olsun Tuğbacım… Hangi ilaçla etkileşime girdi ve ne gibi yan etkisi oldu Erdem’de? Gözle takip edilemen yan etkileri dışında biliyorsun zaten tüm anti epileptik ilaçlarda uzun süreli kullanımlarda bazı organlarda hasar oluşabiliyor. Rabbim çocuklarımızı korusun…


Her türlü yorumlarınızı bekliyorum...

